BRAVOK is ezelsbruggetje waarmee je als motorrijder snel de technische staat van de motor kan controleren.

Waar staat BRAVOK voor? BRAVOK staat voor:

B : banden en brandstof
R : remmen
A : accu
V : verlichting en vering
O : olie
K : ketting en koeling

Het spreekt voor zich dat je de spiegels atlijd goed afstel!

Banden
  • Iedere motor heeft zijn eigen bandspanning, deze vind je in het instructieboekje
  • Profiel diepte moet minimaal 1 mm (zie slijtindicatoren), maar het is verstandig om met niet minder dan 2 mm profiel te gaan rijden
  • Controleer op droogte scheurtjes in de banden en controleer op eventuele beschadigingen aan de banden
  • De slijtage over de het loopvlak gelijk is
  • Ventieldop, deze beschermen tegen vocht en vuil

Remmen:
  • controleer de rem druk
  • controleer de remvloeistof er mag geen luchtbel zichtbaar zijn en de vloeistof mag niet onder het minium niveau staan
  • Remschijven en Remblokken visueel controleren op gelijkmatige slijtage
  • Bediening (achter) rem controleren en kijken of de rem niet aanloopt
  • Heeft de motor ABS? Dan moet het lampje als je tussen de 5 en 10 kilometer rijd uit gaan

Accu
  • Accu moet goed (vast) zijn bevestigd
  • Vloeistof niveau indien nodig bijvullen met gedistilleerd water (dit geldt niet bij onderhoudsvrije accu)
  • Controleer de accupolen of deze niet geoxideerd zijn. Oxideren kan worden voorkomen door de polen in te vetten met zuurvrije vaseline

V [Verlichting | Vloeistoffen | Vering]

Verlichting
  • Controleer alle verlichten, stadslicht, groot licht, dimlicht en achterlicht
  • Linker en rechter richtingaanwijzers (ook aan de achterkant!)
  • Remlicht
  • Claxon
  • Alle controlelampjes in het dashboard



Vloeistoffen
  • Benzine
  • Remvloeistof
  • Accuvloeistof
  • Olie (motor | versnelling | cardan
  • Koelvloeistof

Vering
  • De voor- en achtervering moet schoon en geen lekkage hebben. Lekkage is te herkennen bij de oliekeerringen aan de voorvork
  • Kijk of er beschadigen aan de voorvork zijn, deze kunnen de (olie)keerringen beschadigen wat mogelijk lekkage kan veroorzaken
  • Ga je met een passagier achterop kijk dan de stelmogelijkheden van de achtervering na. Een stuggere vering komt de wegligging ten goede!

Olie
  • Controleer het olieniveau, deze mag niet onder het minimum zitten
  • Het olieniveau, welk soort olie, warm of koud controleren verschilt per motor, deze kan je terug vinden in het instructieboek

Ketting | Koeling


  • Over het algemeen moet de speling 2 tot 3 cm, dit kan je aan de onderkant van de ketting tussen de tandwielen meten
  • Onderhoud is behoud, dit geldt ook voor de ketting en het is aan te bevelen deze regelmatig te smeren, dit kan je het best doen als de ketting nog warm is.
  • Het spreekt voor zich dat bij slecht weer of lange (tour) ritten de ketting vaker gesmeerd moet worden

Koeling
  • Check het niveau van de koelvloeistof, dit doe je met een koude motor
  • Vul nooit koelvloeistof bij als de motor warm is, grote kans op verbranden!
  • Voor een goede werking van radiator dient deze schoon te zijn. Bij het schoonmaken van de radiator dient deze volledig zijn afgekoeld!

De spiegels moet vrij zijn van barsten, het glas moet schoon zijn en de spiegels dienen goed aan de motor zijn gemonteerd.
[Vervolginhoud]